Urząd Stanu Cywilnego
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego - Edyta Nowak
Miejsce urzędowania: | Parter, pokój nr 7 |
---|---|
Telefon: | 94 318 31 48 |
Adres e-mail: | e.nowak@manowo.pl |
Zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego - Samodzielne stanowisko pracy do spraw oświaty - Monika Biedulska
Miejsce urzędowania: | Parter, pokój nr 7 |
---|---|
Telefon: | 94 318 31 52 |
Adres e-mail: | oswiata@manowo.pl |
Urząd Stanu Cywilnego realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej na podstawie ustawy- Prawo o aktach stanu cywilnego, Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, ustawy o
zmianie imienia i nazwiska oraz przepisów szczególnych. Realizuje następujący zakres zadań:
- rejestracja urodzeń, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny,
- rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane,
- odnotowywanie w aktach stanu cywilnego zmian na podstawie zagranicznych orzeczeń sądowych oraz decyzji innych uprawnionych organów państwa obcego,
- sporządzanie i wydawanie odpisów (skróconych, zupełnych i na drukach wielojęzycznych) z aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku oraz o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego,
- przyjmowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (zapewnień),
c) wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
d) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
e) uznaniu ojcostwa dziecka pozamałżeńskiego i nazwisku dziecka,
f) zmianie imion dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia,
g) nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
- wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa wyznaniowego oraz do zawarcia związku małżeńskiego poza granicami kraju,
- wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym,
- dokonywanie w drodze czynności materialno- technicznej:
a) sprostowania oczywistych błędów pisarskich i uzupełnienia brakujących danych w aktach stanu cywilnego,
b) wpisania i odtwarzania aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą oraz w razie zaginięcia lub zniszczenia księgi stanu cywilnego, - wydawanie decyzji z zakresu zmiany imienia (imion) i nazwiska,
- współpraca z innymi urzędami stanu cywilnego, organami ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz sądami i prokuraturą w sprawach z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
- współpraca z polskimi placówkami dyplomatycznymi za granicą oraz zagranicznymi urzędami stanu cywilnego w zakresie międzynarodowej wymiany informacji i dokumentów dotyczących stanu cywilnego obywateli polskich i cudzoziemców,
- prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego oraz współpraca w tym zakresie z Archiwum Państwowym,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem przez Prezydenta RP medali „Za długoletnie pożycie małżeńskie” i organizacja uroczystości z okazji tego jubileuszu,
- organizowanie okolicznościowych wizyt Wójta u mieszkańców obchodzących setne i kolejne urodziny,
- sporządzanie miesięcznych sprawozdań statystycznych oraz sprawozdań z wykonanych czynności na stanowisku pracy, przekazywanych Wojewodzie Zachodniopomorskiemu.
Ponadto do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy:
- sporządzanie protokołów zawierających oświadczenia spadkodawców,
- realizacja zadań służby bhp wynikających z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Przy znakowaniu spraw z tego zakresu używa symbolu- BHP.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Irena Oleksy Data wytworzenia:
03 sty 2017
Osoba dodająca informacje
Mariusz Pokutycki Data publikacji:
03 sty 2012, godz. 13:33
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Pokutycki Data aktualizacji:
22 gru 2022, godz. 12:24